Geoblog.pl    dziadding    Podróże    Via Baltica 2007    2 noce nad jeziorem (informacje wstępne)
2007

2 noce nad jeziorem (informacje wstępne)

Polska, Rajgród

Tym razem nie wybrałem się z Kubą, lecz z moją dziewczyną, więc wycieczka była bardzej cywilizowana:)

Poniżej informacje wstępne:

Przewodnik:
„Litwa, Łotwa i Estonia.Bałtycki łańcuch” – najgorszy przewodnik Bezdroży z jakiego korzystałem. Bardzo rzadko podane ceny wstępu do obiektów, przejazdów. Jeśli chodzi o wskazanie miejsc godnych odwiedzenia to też nie jest za ciekawie, choć z pewnością lepiej. O ile Litwa jest zrobiona w tej kwestii porządnie to już Ryga i Tallin dużo, dużo gorzej. Autorzy nie wspomnieli nawet słowem o wielu ciekawych miejscach, ale o tym dalej

Ceny:
Art.spożywcze na Litwie kosztują praktycznie tyle co w Polsce, Łotwa jest droższa o jakieś 20-25%, Estonia to już prawie 50%, a Helsinki są już bardzo bardzo drogie. Najtańszy chleb kosztował 1,68euro... W restauracjach się nie żywiliśmy chociaż czasem czytaliśmy menu:) Ceny są podobne do cen w dobrych restauracjach w Warszawie, jedynie Estonia i oczywiście Helsinki wymagają zostawienia kelnerowi większej sumy pieniędzy.

Pieniądze:
Najlepiej jest chyba korzystać z bankomatów, bo ceny w kantorach dworcowych i na starówkach są sporo zaniżone. Prowizje od wypłaty w bankomatach to w mBanku 2% min. 10zł, w BPH 2,5% min. 12zł, a w PKO BP 3% min. 10zł. Przy płaceniu kartą nie jest pobierana prowizja. Kurs lita litewskiego to ok. 1,2zł, łata łotewskiego 5,6zł a korony estońskiej to 0,25zł.

Autostop:
Autostopem po Litwie podróżuje się tak łatwo, że chyba zbędne jest wydawanie pieniędzy na bilety. Kierowcy są mili i praktycznie zawsze zawożą na wylotówkę, lub inne miejsce gdzie łatwo będzie złapać kolejny samochód. Na Łotwie jest podobnie, trochę gorzej w Estonii. Z reguły łapaliśmy stopa w ciągu 10 min. W Estonii 2 razy staliśmy około 40 min. Raz na bardzo ruchliwej drodze nikt się nie chciał zatrzymać, a drugi raz przez 40 min minęło nas może 10 samochodów… Mandaty w tych krajach są bardzo wysokie dlatego trzeba wybierać miejsca gdzie kierowca, aby się zatrzymać, nie będzie musiał zbytnio łamać przepisów. Warto zabrać ze sobą gruby czarny mazak i trochę czystych kartek A4 by wypisywać nazwy miejscowości do których się zmierza.

Dojazd na Litwę:
Każdego dnia o 12:42 kursuje pociąg z Suwałk do Sestokai. Kosztuje on prawie 12zł. Wagony do Sestokai przyjeżdżają pociągiem relacji Warszawa-Suwałki, zatem można podróż zacząć w stolicy. Podróż z Suwałk trwa jakąś godzinę, lecz w Sestokai jest się o 14:48 (zmiana czasu +1h). W Sestokai czeka już pociąg do Wilna. Bilet kosztuje ok.22 lity, studenci mają zniżkę 50%. Czas jazdy to prawie 3h.