Geoblog.pl    dziadding    Podróże    Sudan Expedition 2009    Globalizacja bez technologii

Globalizacja bez technologii

Sudan
Sudan, Sai Island

06.08 WYSPA SAI

Siostra Ahmeda poprosiła, bym pomógł jej wystawić na zewnątrz telewizor. We dwójkę wynieśliśmy go na dziedziniec razem z szafką i tunerem satelitarnym. Ahmed podłączył wszystkie kable i powiedział, że generator prądotwórczy, na który pieniądze wyłożyło 17 okolicznych gospodarstw zacznie działać po zmroku.

- Trzeci świat, czyli globalizacja bez technologii - zaśmiał się, po czym przetarł fragmentem galabii swoje okulary, których szkła miały kilka milimetrów grubości.

- Mam bardzo slaby wzrok - zwrócił się do mnie. "Bardzo dużo się uczyłem, ale gdy chodziłem do szkoły nie mieliśmy elektryczności - czytałem i odrabiałem prace domowe przy świecach lub lampie naftowej.

Ahmed skończył uniwersytet w Chartumie i obecnie uczy geografii w szkole średniej w Abri.

07.08 WYSPA SAI

Gdy żegnałem się z gośćmi weselnymi, podszedłem do ojca pana młodego życząc jego synowi wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia, a jemu samemu bezpiecznego powrotu do Arabii Saudyjskiej. Zapytałem się też czy będąc tam nie tęskni za rodzinnymi stronami.

-Wracamy tu co roku - objął swojego kuzyna Omara z Omanu ramieniem - jesteśmy jak ptaki wracające co roku do swych gniazd.
-Tak, to prawda - wtrącił Omar - w Omanie wszystko jest proste - płacisz i masz. Tutaj żyje się dużo trudniej, ale gdy tu wracam czuje smak życia, czuje się jak prawdziwy człowiek - uniósł prawa rękę palcem wskazującym i środkowym dotykając kciuka w geście który miał podkreślić prawdziwość i ważność jego slow.